De snelheid waarmee Google AdWords en Google Analytics is bijna niet bij te houden. In navolging op de aankondiging van cross-device remarketing, eerder deze week, heeft Google AdWords gisteren in een blog post op het AdWords blog nog een aantal verbeteringen aangekondigd op het gebied van doelgroep targeting.
RLSA wordt nóg beter
Remarketing for search (RLSA) toepassen binnen AdWords is verre van nieuw. Op 27 juli 2014 schreef ik al een artikel met 5 Effectieve RLSA-strategieën. Deze strategieën werken nog steeds en passen wij toe bij (bijna) al onze klanten. In het kort biedt RLSA adverteerders de mogelijkheid om binnen Google Search mensen die al bekend zijn met je bedrijf.
Zo kun je ervoor kiezen om voor de RLSA-doelgroepen andere biedingen in te stellen, andere keywords te kiezen of andere advertenties te laten zien. Zeker als je ziet dat terugkerende bezoekers (veel) beter converteren is RLSA eigenlijk een no-brainer om in te zetten voor jouw account.
Welke verbeteringen voert Google door?
- Cross-device RLSA
- Dit betekend dat ingelogde Google-gebruikers altijd in RLSA-doelgroepen worden opgenomen, ongeacht welk apparaat ze gebruiken. Zo kunnen adverteerders nog gerichter hun RLSA-strategieën toepassen;
- Maximale duur RLSA-doelgroepen vergroot naar 540 dagen
- Je kunt bezoekers nu tot 540 dagen in RLSA-doelgroepen opnemen. Voorheen kon je mensen maximaal 180 dagen in RLSA-doelgroepen opnemen. Voor het Google Display Network was de maximale duur altijd al 540 dagen
- RLSA Remarketing-doelgroepen toepassen op campagne niveau
- Eind-de-lijk. We hoeven RLSA niet meer op advertentiegroep niveau in te stellen. Ondoenlijk voor campagnes met honderden advertentiegroepen en een wisselend assortiment. Deze feature zal later dit jaar worden uitgerold.
- Deze feature geldt ook voor customer match / klantenmatch.
Demographics for search ads
Demographics for search ads (afgekort DFSA) wordt momenteel uitgerold naar alle AdWords accounts. DFSA stelt adverteerders in staat om biedingen aan te passen op basis van geslacht en leeftijdscategorie.
Zo kun je bijvoorbeeld als retailer in dames badmode biedingen verhogen voor vrouwen die zich in de doelgroep 18 t/m 34 jaar bevinden. Voor dezelfde retailer ligt het ook voor de hand om biedingen voor mannen met xx% te verlagen, als blijkt dat deze doelgroep onder gemiddeld presteert. Mits goed ingesteld, kunnen AdWords campagnes met een bodaanpassing winstgevender worden.
Tip: voeg alle demografische targeting opties toe zonder bodaanpassing
Voordat je fanatiek aan de slag gaat met DFSA is het verstandig om eerst goed te kijken naar de verschillen in prestaties. In AdWords kun je dit gemakkelijk bekijken door alle demografische targeting opties toe te voegen aan de campagnes, maar dan zonder bodaanpassing. Na een tijdje zie je dan precies de verschillen en kun je op basis van deze data de juiste beslissingen nemen.
Geef een reactie