• Home
  • Over ons
  • Tip de redactie of neem contact op
  • Schrijf voor ons
  • Trainingen
  • Nieuwsbrief

Online Marketing aan de Maas

Online marketing nieuws, trends & tips voor en door Rotterdamse ondernemers!

Je bent hier: Home / SEO / Wat is de correlatie tussen branded zoekvolume en rankings? #BrightonSEO

Wat is de correlatie tussen branded zoekvolume en rankings? #BrightonSEO

15 april 2017 door Adriaan Boot Plaats een Reactie

Links & Rankings: The Story in the Data

Volgens Tom Capper, Analytics & SEO bij Distilled, is er voldoende bewijs om aan te nemen dat branded zoekvolume correleert met rankings in Google. In zijn BrightonSEO presentatie vertelde hij waarom branded zoekvolume het belang van links zou kunnen vervangen.

Tom begint met een vergelijking met het “oude” internet je het internet gebruikt door middel van links. Links zijn dus een goede “proxy” om populariteit en vertrouwen van af te leiden. Echter, nu in 2017 gebruiken we het internet anders. En Google heeft links niet per se meer nodig om populariteit te bepalen.

Hoe is het internet veranderd?

  • Google is een browser. En hetzelfde geldt natuurlijk voor Bing. En in mindere mate voor Facebook.
  • Google is een ISP (Internet Service Provider)
  • Google is uiteraard een dominante zoekmachine

Kortom: Google heeft toegang tot de echte data rondom gebruikersgedrag. Google heeft links dus helemaal niet nodig als een proxy.

Zijn links verouderd?

Tom’s stelling was (vrij vertaald): “Stop met het als vanzelfsprekend beschouwen dat links het verschil uitmaken”.

Maar om deze vraag te beantwoorden stelde hij zich drie vragen:

  1. Wat zou links kunnen vervangen?
    • Meest voor de hand liggend antwoord: Machine learning & gebruikerssignalen (bijvoorbeeld CTR in SERP)
    • Minder voor de hand liggend antwoord: Brand.
  2. Is het al gebeurd?
    • Volgens Google: Nee. Zie ook dit Q&A met Andrey Lipattsev, Search Quality Senior Strategist bij Google.
    • Volgens correlatie onderzoeken: geen overtuigend bewijs. Maar toch hebben veel onderzoeken correlatie wel degelijk aangetoond.
      • Het zou volgens Tom kunnen dat brand awareness zorgt voor:
        1. Links
        2. En vervolgens dus zorgt voor Rankings.
    • Volgens Tom’s eigen data: Ja!
      • Belangrijkste takeaway: links maken soms het verschil in rankings.
  3. Wat zou je vervolgens moeten doen?
    • User testing voor SEO
      • Geef je site een SEO audit gericht op de Panda update. En pas je content aan op basis van de uitkomsten
      • Experimenteer met de SERP-snippet. Met name om de CTR te verbeteren (titles & meta descriptions)
      • Conversie optimalisatie met als focus het verlagen van de eerste bounce
      • Alle bovenstaande, maar: mobile first!
    • Wees de beste in “brand awareness” & “brand perception”
    • Ga je toch investeren in link building? Stel jezelf dan deze vraag:
      • Zou Google deze tactiek waarderen in een wereld zonder links?

 

Brand: The only future ranking factor

De presentatie van Malcolm Slade sloot naadloos aan op Tom zijn verhaal. Sowieso vanwege de stelling dat “branding de enige toekomstbestendige ranking factor” (vrij vertaald) zal zijn.

Belangrijkste takeaways

  1. Brands lijken een significante boost te krijgen in SERP’s.
  2. Best practices in SEO brengen je tot aan pagina 2.
  3. Google heeft meer data dan ooit
    • Android
    • ISP
    • Chrome
    • Free WiFi
    • Google Analytics
    • AdWords & AdSense
    • Google Home
    • etc
  4. Google wordt meer “menselijk”
    • Panda
    • Penguin
    • Phantom
    • HTTPS
    • User Experiece
    • Mobile Firts
  5. Branded zoekvolume correleert met rankings vooral bij
    • Commerciele shorttail zoekwoorden
  6. Branded zoekvolume is geen ranking factor. Maar “brand” vertegenwoordigd wellicht meer het type website / entiteit waar Google naar op zoek is.
    • Vraag je dus het volgende af:
      • Pas jij in het plaatje van een merkentiteit?

Om in het plaatje van een “merk” te passen moet je zorgen dat:

  • meer mensen over je merk nadenken / aan je merk denken
  • meer mensen over je merk praten
  • meer mensen naar je merk zoeken
  • meer mensen naar je merk zoeken en wat je doet (merknaam in combinatie met producten en diensten)
  • meer mensen op je SERP zoekresultaat klikken

Wat kun je doen om dit te realiseren?

  1. Wees memorabel
  2. Online adverteren
    • PPC, Display, Video, Content
  3. Offline adverteren
  4. Stuur mensen naar je website (of app)
  5. Gebruik PR om mensen naar je online content te krijgen
  6. Gebruik TV om mensen naar je merk te laten zoeken
  7. Maak goede SERP zoekresultaten

 

 

Geplaatst in: Congressen, SEO

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente posts

  • Overzicht gratis online marketing webinars in 2018
  • Zelf SEO leren? SEO blogs en zelfstudie resources voor beginners
  • YouTube remarketinglijsten gebruiken in search (RLSA)
  • Google: gebruik zelf-verwijzende canonical tags
  • Overzicht gratis online marketing webinars in 2017

Categorieën

  • AdWords
  • Analytics
  • Bing
  • Congressen
  • Conversie Optimalisatie
  • Display advertising
  • E-commerce
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Mobile
  • Ondernemerschap
  • Online adverteren
  • Online marketing
  • Resources
  • Reviews
  • SEO
  • Shopping
  • Social media
  • Tag management
  • Vergelijkingssites
  • Webinars
februari 2023
M D W D V Z Z
« jun    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728  

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief

© 2023 · Online Marketing aan de Maas