Links & Rankings: The Story in the Data
Volgens Tom Capper, Analytics & SEO bij Distilled, is er voldoende bewijs om aan te nemen dat branded zoekvolume correleert met rankings in Google. In zijn BrightonSEO presentatie vertelde hij waarom branded zoekvolume het belang van links zou kunnen vervangen.
Tom begint met een vergelijking met het “oude” internet je het internet gebruikt door middel van links. Links zijn dus een goede “proxy” om populariteit en vertrouwen van af te leiden. Echter, nu in 2017 gebruiken we het internet anders. En Google heeft links niet per se meer nodig om populariteit te bepalen.
Hoe is het internet veranderd?
- Google is een browser. En hetzelfde geldt natuurlijk voor Bing. En in mindere mate voor Facebook.
- Google is een ISP (Internet Service Provider)
- Google is uiteraard een dominante zoekmachine
Kortom: Google heeft toegang tot de echte data rondom gebruikersgedrag. Google heeft links dus helemaal niet nodig als een proxy.
Zijn links verouderd?
Tom’s stelling was (vrij vertaald): “Stop met het als vanzelfsprekend beschouwen dat links het verschil uitmaken”.
Maar om deze vraag te beantwoorden stelde hij zich drie vragen:
- Wat zou links kunnen vervangen?
- Meest voor de hand liggend antwoord: Machine learning & gebruikerssignalen (bijvoorbeeld CTR in SERP)
- Minder voor de hand liggend antwoord: Brand.
- Is het al gebeurd?
- Volgens Google: Nee. Zie ook dit Q&A met Andrey Lipattsev, Search Quality Senior Strategist bij Google.
- Volgens correlatie onderzoeken: geen overtuigend bewijs. Maar toch hebben veel onderzoeken correlatie wel degelijk aangetoond.
- Het zou volgens Tom kunnen dat brand awareness zorgt voor:
- Links
- En vervolgens dus zorgt voor Rankings.
- Het zou volgens Tom kunnen dat brand awareness zorgt voor:
- Volgens Tom’s eigen data: Ja!
- Belangrijkste takeaway: links maken soms het verschil in rankings.
- Wat zou je vervolgens moeten doen?
- User testing voor SEO
- Geef je site een SEO audit gericht op de Panda update. En pas je content aan op basis van de uitkomsten
- Experimenteer met de SERP-snippet. Met name om de CTR te verbeteren (titles & meta descriptions)
- Conversie optimalisatie met als focus het verlagen van de eerste bounce
- Alle bovenstaande, maar: mobile first!
- Wees de beste in “brand awareness” & “brand perception”
- Ga je toch investeren in link building? Stel jezelf dan deze vraag:
- Zou Google deze tactiek waarderen in een wereld zonder links?
- User testing voor SEO
Brand: The only future ranking factor
De presentatie van Malcolm Slade sloot naadloos aan op Tom zijn verhaal. Sowieso vanwege de stelling dat “branding de enige toekomstbestendige ranking factor” (vrij vertaald) zal zijn.
Belangrijkste takeaways
- Brands lijken een significante boost te krijgen in SERP’s.
- Best practices in SEO brengen je tot aan pagina 2.
- Google heeft meer data dan ooit
- Android
- ISP
- Chrome
- Free WiFi
- Google Analytics
- AdWords & AdSense
- Google Home
- etc
- Google wordt meer “menselijk”
- Panda
- Penguin
- Phantom
- HTTPS
- User Experiece
- Mobile Firts
- Branded zoekvolume correleert met rankings vooral bij
- Commerciele shorttail zoekwoorden
- Branded zoekvolume is geen ranking factor. Maar “brand” vertegenwoordigd wellicht meer het type website / entiteit waar Google naar op zoek is.
- Vraag je dus het volgende af:
- Pas jij in het plaatje van een merkentiteit?
- Vraag je dus het volgende af:
Om in het plaatje van een “merk” te passen moet je zorgen dat:
- meer mensen over je merk nadenken / aan je merk denken
- meer mensen over je merk praten
- meer mensen naar je merk zoeken
- meer mensen naar je merk zoeken en wat je doet (merknaam in combinatie met producten en diensten)
- meer mensen op je SERP zoekresultaat klikken
Wat kun je doen om dit te realiseren?
- Wees memorabel
- Online adverteren
- PPC, Display, Video, Content
- Offline adverteren
- Stuur mensen naar je website (of app)
- Gebruik PR om mensen naar je online content te krijgen
- Gebruik TV om mensen naar je merk te laten zoeken
- Maak goede SERP zoekresultaten
Geef een reactie