In een recent gepubliceerde blogpost over search updates en hun algoritmen geeft Google aan dat maar liefst 15% van alle zoekopdrachten nog nooit eerder zijn uitgevoerd. Dit is een opvallend percentage, want Google hanteert ditzelfde percentage al vanaf 2013, bij de lancering van Dynamic Search Ads in AdWords. Het zou voor de hand liggen dat dit percentage enigszins verandert. Vooral in de markten waar Google de meest dominante zoekmachine is, en internet een extreem belangrijke rol in mensen hun leven heeft zou je verwachten dat dit percentage moet dalen. Helaas geeft Google hier geen verdere informatie over.
We kunnen verwachten dat ook voice search bijdraagt aan het aantal nieuwe zoekopdrachten die Google nog nooit heeft gezien. Gesproken zoekopdrachten zijn namelijk over het algemeen een langer dan zoekopdrachten die gebruikers in Google intypen.
Uitdagingen voor Google: fake news
Voor Google betekend dit dat ze iedere dag steeds harder hun best moeten doen om hun gebruikers de best mogelijke antwoorden te geven. Het is voor Google vooral een uitdaging om producten zoals Google Home, Google Autocomplete (in search) en de featured snippets voor nieuwe zoekopdrachten zo up-to-date mogelijk te houden.
Problemen zoals fake news liggen op de loer. De laatste maanden zijn er verschillende media geweest die aandacht hebben geschonken aan dit issue. Een artikel in The Guardian geeft een aantal voorbeelden van dubieuze vragen waarop Google ook een zéér dubieus antwoord geeft. Een van de voorbeelden is het antwoord van Google Home op de vraag “are women evil”:
Google Home giving that horrible answer to “are women evil” on Friday. Good article on issues; I’ll have more later https://t.co/EUtrx4ZFul pic.twitter.com/Ec8mEqx8Am
— Danny Sullivan (@dannysullivan) December 4, 2016
Kansen voor marketeers
In een wereld waarin zoekmachine marketing steeds concurrerender wordt, biedt de wetenschap dat 15% van alle wereldwijde zoekopdrachten nieuw zijn ook kansen voor marketeers.
Kans 1: Internationale SEO
Het ligt voor de hand dat het percentage nieuwe zoekopdrachten hoger is voor niet-Engelse talen. Er zijn immers meer mensen die Engels spreken, dan bijvoorbeeld Nederlands of Frans. Daarnaast hebben veel mensen Engels als hun tweede taal.
Dit wordt ondersteund door een recente tweet van Gary Illyes. Dus ben je vloeiend in meerdere talen? Pak je kans!
DYK there are many languages that don’t have enough content even for head queries. If you are fluent in more languages, there’s your chance pic.twitter.com/4U0tETTr3n
— Gary Illyes ᕕ( ᐛ )ᕗ (@methode) March 31, 2017
Kans 2: AdWords Dynamic Search Ads / Dynamische zoekadvertenties
In een eerder artikel gaven we al aan dat Dynamische zoekadvertenties (afgekort DSA) een goede aanvulling kunnen zijn op je AdWords campagnes. DSA is een handige tool in AdWords waarmee je op een efficiënte manier dynamisch kunt adverteren op nieuwe zoekwoorden.
Geef een reactie