Voor de meeste webmasters en SEO’s is het een best practice om op iedere pagina een naar dezelfde pagina verwijzende canonical tag te plaatsen. Dit is de meest simpele manier om aan te geven wat de originele URL is. Google zal dan bij voorkeur deze URL indexeren. Ook als de content per ongeluk toch ook op een andere URL beschikbaar is (bijvoorbeeld vanwege dynamische parameters of www vs non-www issues) zal Google de originele URL honoreren.
Tijdens de Google Webmaster Central office hours van 7 april 2017 kwam de vraag ter sprake of Google zelf-verwijzende canonical aanbeveelt.
John Mueller zijn antwoord was bevestigend:
Yes, I recommend doing this self referential canonical because it really makes it clear to us which page you want to have indexed, or what this URL should be when it is indexed.
Even if you have one page, sometimes there’s different variations of the URL that can pull that page up. For example, with parameters in the end, perhaps with upper lower case or www and non-www, all of these things can be kind of cleaned up with a rel canonical tag.
Ook in een groot aantal CMS-systemen worden zelf-verwijzende canonical tags inmiddels als best practice gezien. Met name in veel WordPress SEO plugins (bijvoorbeeld Yoast SEO en All in one SEO) is dit standaard. Ook in het populaire e-commerce pakket Magento is dit slechts een kleine instelling. Grote kans dat je dit dus al doet. En zo niet, dan is het waarschijnlijk een kleine moeite om in te stellen of aan je website developer te vragen dit voor je te doen.
Meer informatie over hoe en wanneer je de canonical url kunt implementeren lees je op deze pagina in de Google Webmaster help.
Via onderstaande video kun je de gehele Google Webmaster Central office hours terugkijken:
Geef een reactie