In een blog post op het Google Analytics blog heeft Google zojuist een nieuwe gratis tool aangekondigd: Google Optimize. Google Optimize is een gratis variant van de Enterprise A/B-testing en personalisatie tool Google Optimize 360. Vanaf volgende maand (oktober 2016) zal Google deze tool gaan uitrollen. Om op de wachtlijst te komen voor deze beta moet je dit formulier invullen.
Waarom gratis?
In maart 2016 lanceerde Google de Google Analytics 360 Suite, een enterprise suite met betaalde tools zoals Google Analytics 360 (voorheen Google Analytics Premium) en andere oude en nieuwe tools. De complete lijst met inbegrepen tools in de 360 Suite:
- Google Analytics 360 (voorheen GA Premium);
- Google Audience Center 360 (beta);
- Google Data Studio 360 (beta);
- Google Tag Manager 360;
- Google Attribution 360 (voorheen Adometry).
Hoe briljant de Google Analytics 360 Suite ook mag zijn: voor 99% van de websites zal deze suite compleet onbereikbaar zijn.
Waarom? 2 simpele redenen:
- Budget.
- Google Analytics Premium alleen al kost meer dan €100.000 per jaar (excl implementatie kosten)
- Behoefte.
- 99% van alle websites / retailers / marketeers bieden de betaalde functies van de suite onvoldoende toegevoegde waarde om er (heel veel) geld en tijd in te investeren.
In het eerder genoemde blog geeft Google het zelf al aan:
Businesses of all sizes need tools to measure and succeed
Omdat andere Google producten zoals Google Analytics, en ook de Google Tag Manager, hun succes volledig te danken aan het feit dat het gratis producten zijn lag het in de lijn der verwachting dat Google ook van deze nieuwe A/B-testing tool een gratis versie zou gaan aanbieden.
Daarnaast heeft Google ook een enorm groot financieel belang bij goed presterende websites. Immers: hoe beter websites presteren, hoe meer geld adverteerders verdienen. En als adverteerders meer geld gaan verdienen, kunnen ze ook meer geld uitgeven in AdWords :-).
Hoe groot is dit nieuws?
Groot.
Google refereert naar een onderzoek van Econsultancy waarin staat dat 24% van de respondenten aangeeft te gaan focussen op het verbeteren van de customer experience. Investeren in personalisatie staat bij 23% van de respondenten in dit onderzoek hoog op de agenda.
Deze percentages geven aan dat optimalisatie, testen en personalisatie in de afgelopen jaren mainstream zijn geworden. Het gebruik van tools zoals Optimizely en Visual Website Optimizer hebben het webmasters de afgelopen jaren extreem gemakkelijk gemaakt om een A/B-test op te zetten. Basiskennis van HTML, JQuery en JavaScript is binnen deze tools voldoende om een test uit te voeren.
Google heeft het met Content Experiments binnen Google Analytics wel geprobeerd om voeten aan de grond te krijgen in deze markt. Echter bleek deze tool voor veel bedrijven niet te voldoen aan de wensen van marketeers. Content experiments werden vaak ook te complex genoemd. Webanalisten en CRO-specialisten grepen daardoor al snel naar de eerder genoemde betaalde tools.
Het is nog maar de vraag of Google met Google Optimize in de buurt kan komen van Optimizely en VWO. Het is namelijk nog onduidelijk welke functionaliteiten er in de tool zijn inbegrepen. Te verwachten valt dat in de gratis versie het aantal experimenten wordt gelimiteerd, minder traffic toewijzen aan tests of toegang tot minder functionaliteiten.
Er is überhaupt nog maar weinig bekend over de functionaliteiten van Optimize 360. Aan het screenshot hieronder te zien is het in ieder geval mogelijk om diverse paginaelementen via een interface gemakkelijk aan te passen. Dit heeft veel gelijkenissen met tools zoals Optimizely en VWO dus wij zijn erg benieuwd!
Zodra we toegang hebben tot de Google Optimize zullen we op Online Marketing aan de Maas een aantal screenshots en een eerste indruk delen.
Geef een reactie