Afgelopen maandag heeft Google Remarketinglijsten voor Zoekadvertenties (RLSA) voor vergelijkbare doelgroepen uitgerold voor alle adverteerders. Zo schrijft Google in een blogpost op het Inside AdWords blog. Hiermee geeft Google marketeers nog meer mogelijkheden om de juiste persoon, op het juiste moment met de juiste boodschap te bereiken.
Historie van RLSA
Sinds de uitrol van RLSA in juni 2013 maken veel AdWords adverteerders gebruik van de mogelijkheden die deze tool te bieden hebt. Er zijn talloze strategieën te bedenken om met RLSA de juiste persoon, op het juiste tijdstop met de juiste boodschap te bereiken. Maar het meest voor de hand liggend is dat adverteerders RLSA gebruiken om:
- Biedingen aan te passen op basis van eerder (klant)gedrag
- Instelling: “Alleen bieden”
- Bereik vergroten door op bredere / generiekere keywords te adverteren
- Instelling: ” Targeten en bieden”
Een strategie die minder vaak gebruikt lijkt te worden, is het aanpassen van de advertentieteksten op basis van een eerdere aankoop of websitebezoek. Maar sinds de komst van IF-functies in advertentieteksten zullen meer en meer marketeers ook deze strategie gaan toepassen.
Naast de eerder genoemde updates heeft Google in de loop der tijd onderstaande veranderingen gelanceerd binnen RLSA:
- Update: juni 2015
- Google lanceert RLSA via Google Analytics remarketinglijsten
- Update: oktober 2015
- Google lanceert customer match. Deze doelgroepen zijn beschikbaar als RLSA-doelgroepen
- Update: oktober 2015
- Google maakt RLSA beschikbaar voor Shopping
- Update: september 2016
- Lidmaatschap in (RLSA) remarketinglijsten wordt verhoogd van 180 dagen naar 540 dagen
- (RLSA) remarketinglijsten worden cross-device ingezet
- (RLSA) remarketinglijsten kunnen ook op campagneniveau worden ingezet. In plaats van alleen op advertentiegroepniveau.
RLSA voor vergelijkbare doelgroepen
Vanaf nu is het dus ook mogelijk om “Vergelijkbare doelgroepen” als RLSA-doelgroepen in te zetten. Google omschrijft vergelijkbare doelgroepen zelf als volgt:
Similar audiences helps you find people who share similar interests with your best customers, right when they’re searching for products and services like yours. This makes it easy for you to expand your reach by connecting you with more people who want what you have to offer.
Imagine you’re marketing a hotel in Hawaii using RLSA, and you want to connect with summer travelers. The people in your “Recent Converters” list might be searching for things like ‘flights to Maui,’ ‘scuba classes,’ and ‘flip-flop sandals.’ Powered by Google’s machine learning, similar audiences uses these search trends to help you find people who are looking for the same things as your existing customers, even if they’re not on your remarketing lists.
Via Machine learning gaat Google dus, op basis van je eigen data, op zoek naar mensen die vergelijkbaar zoek- en surfgedrag vertonen zoals bijvoorbeeld je beste klanten. Of bezoekers van een belangrijke productcategorie of vakantiebestemming.
Best practices
Wil je ook zelf aan de slag met RLSA voor vergelijkbare doelgroepen? Houd dan deze best practices in gedachten:
- Integreer RLSA voor vergelijkbare doelgroepen eerst als “alleen bieden” in een bestaande campagne. Stel geen bodaanpassing in.
- Maak doelgroepen aan op basis van verschillende niveaus van je website / customer journey. Begin desgewenst bij het eindstation: de conversie. Bijvoorbeeld:
- Geconverteerde bezoekers
- Liefst een lijst met emailadressen via Customer Match
- Winkelmand verlaters
- Lijsten per productcategorie / product / vakantiebestemming / dienst etc
- Geconverteerde bezoekers
- Over het algemeen geldt: hoe specifieker, hoe beter. Dan is de kans groter dat Google algoritmisch vergelijkbare gebruikers kan vinden die dezelfde interesses of zoek- en surfgedrag vertonen.
- Maak, indien mogelijk, gebruik van Google Analytics remarketinglijsten.
Eerste resultaten
Voor een aantal van onze klanten hebben we RLSA voor vergelijkbare doelgroepen mogen testen in de betafase. De eerste resultaten zijn zeer veelbelovend:
- CTR: + 57%
- Gebruikers in RLSA voor vergelijkbare doelgroepen laten een 57% betere CTR zien dan mensen in niet-RLSA doelgroepen.
- Conversieratio: +12%
- Gebruikers in RLSA voor vergelijkbare doelgroepen laten een 12% betere conversieratio zien dan mensen in niet-RLSA doelgroepen.
Geef een reactie