Google heeft vandaag in een blogpost aangekondigd dat ze stoppen met het gebruiken van snippets uit DMOZ-listings. Dit is een vrij logisch besluit omdat de DMOZ-directory op 17 maart 2017 is gestopt met bestaan. Voor de liefhebbers: de DMOZ editors hebben een statische versie van DMOZ live gezet op http://dmoztools.net/.
Schrijf goede paginatitels & SERP snippets
In dezelfde post geeft Google webmasters een lesje in het schrijven van goede paginatitels en een SERP snippet in z’n algemeenheid. Google geeft ook duidelijk aan wat het belang is van een goede snippet. Hiervoor maken ze de vergelijking met het kopen van een boek:
Before buying a book, people like to get a snapshot of how they’re about to spend a few hours reading. They’ll take a look at the synopsis, the preface, or even the prologue just to get a sense about whether they’ll like the book.
Search result snippets are much the same; they help people decide whether or not it makes sense to invest the time reading the page the snippet belongs to.
Voor de volledigheid: SERP is de Engelse afkorting voor “Search Engine Results Page”. In het Nederlands noemen we de SERP gewoon “zoekresultatenpagina” maar in dit artikel refereer ik gemakshalve naar SERP.
Even terug naar het voorbeeld van Google. Als mensen een zoekopdracht invoeren in Google, zullen ze eerst de resultaten beoordelen op basis van de eerder genoemde snippets. Een goede SERP snippet zorgt er dus voor dat je een goede indruk kan achterlaten in de zoekresultaten. En door het schrijven van een goede snippet maak je kans op een hogere CTR (doorklikratio).
SERP snippet elementen
Waaruit kan een SERP snippet bestaan? En wat kun je doen om deze elementen zo goed mogelijk te benutten en je SERP-snippet te verbeteren?
- De paginatitel van de pagina;
- Voorbeeld:
- Tips voor een goede paginatitel:
- Schrijf voor iedere pagina een unieke paginatitel;
- Schrijf kort en bondige paginatitels;
- Begin met het target zoekwoord en sluit af met je bedrijfsnaam of domeinnaam;
- Houd de lengte van paginatitels onder de 65 karakters (vuistregel).
- Met te lange paginatitels loop je het risico dat je titel na 65 tot 70 karakters wordt afkapt door Google.
- Voorbeeld:
- De URL van de pagina of een combinatie van het kruimelpad van de pagina;
- Voorbeeld van pagina URL:
- Voorbeeld van het kruimelpad in plaats van de URL:
- Tips voor een goede URL
- Vermijd het gebruik van speciale karakters en parameters in de URL;
- Houd de lengte van de URL onder de 80 karakters (vuistregel);
- Gebruik het target zoekwoord in de URL.
- Implementeer gestructureerde data om breadcrumbs rich snippets te activeren.
- Voorbeeld van pagina URL:
- De meta description van de pagina of een “snippet” (samenvatting) met een stukje tekst van de pagina;
- Voorbeeld:
- Tips voor een goede meta description
- Schrijf voor iedere pagina een unieke meta description;
- Houd de lengte van meta descriptions onder de 160 karakters (vuistregel)
- Met te lange meta descriptions loop je het risico dat je titel na 160 karakters wordt afkapt door Google;
- Maak gebruik van een call-to-action en communiceer USP’s in de meta descriptions;
- Geven je klanten een hoge beoordeling? Communiceer dit gerust in je meta descriptions!
- Indien gewenst kun je proberen meer aandacht te trekken met speciale emoji’s zoals ✓, ✅ of ?
- Voorbeeld:
- Sitelinks naar gerelateerde pagina’s op de website;
- Voorbeeld:
- Je kunt helaas niet beïnvloeden / kiezen welke pagina’s Google toont als sitelinks.
- Voorbeeld:
- Review snippets
- Voorbeeld:
- De review snippets kun je implementeren door deze instructies en guidelines te volgen.
- Voorbeeld:
- Sitelinks searchbox
- De zoekbalk onder je SERP snippet wordt (vrijwel) alleen vertoond op zoekopdrachten op bedrijfsnamen, merknamen of website URL’s. Zie ook onderstaand voorbeeld voor Marketingfacts. Het grote voordeel van deze zoekbalk is dat, mits goed geïmplementeerd, mensen direct binnen je website kunnen zoeken.
- De sitelinks searchbox kun je implementeren door deze instructies en guidelines te volgen.
- De zoekbalk onder je SERP snippet wordt (vrijwel) alleen vertoond op zoekopdrachten op bedrijfsnamen, merknamen of website URL’s. Zie ook onderstaand voorbeeld voor Marketingfacts. Het grote voordeel van deze zoekbalk is dat, mits goed geïmplementeerd, mensen direct binnen je website kunnen zoeken.
Bovenstaande zes elementen zijn een goed startpunt om je SERP snippet te verbeteren. Ongeacht de branche waarin je actief bent. In een andere post gaan we in op meer branche-specifieke opties om je snippet nóg beter te maken en nóg iets meer informatie te tonen.
Geef een reactie