De meeste bedrijven in Nederland zijn lokale bedrijven die 95%+ van hun omzet halen uit klanten uit de nabije omgeving. Denk hierbij aan een tandarts, een boekhouder, een restaurant, de supermarkt of gewoon de groenteboer om de hoek. Voor die bedrijven is lokale SEO belangrijk.
Stel je een consument voor die nu (lees: urgent) iets zoekt: bijvoorbeeld een pizzeria in Rotterdam Noord. Dan zal de zoekopdracht van deze persoon waarschijnlijk in Google zoeken op “pizzeria Rotterdam Noord”.
Als voor jouw bedrijf ook geldt dat de meeste klanten om de hoek komen. Dan wil je natuurlijk ook dat je website zo goed mogelijk geoptimaliseerd is om hoog te ranken in Google. Uiteraard wil je goed scoren in zowel de organische zoekresultaten, als in de local pack met drie Google Maps resultaten (zie bovenstaande screenshot).
Doe onderstaande local SEO checklist en kom er binnen 15 minuten achter of jouw website en Google Mijn Bedrijf listing goed geoptimaliseerd is om hoog te scoren in Google!
1.0 On-page / website elementen (2 tot 3 minuten)
- Paginatitel (title tag)
- Staat de plaatsnaam + indien relevant de straat of wijk in de paginatitel?
- Staat de bedrijfsnaam aan het eind van de paginatitel?
- Meta description
- Staat de plaatsnaam + indien relevant de straat of wijk in de meta description?
- H1
- Staat de plaatsnaam + indien relevant de straat of wijk in de h1 header?
- Content
- Bevat de pagina voldoende content?
- Wordt de plaatsnaam + indien relevant de straat of wijk in de content genoemd?
- Worden de contactgegevens (naam, adres, telefoonnummer) genoemd in de content?
- NAW-gegevens
- Staan de NAW-gegevens (naam, adres, telefoonnummer) op iedere pagina van de website?
- Zijn de contactgegevens voorzien van LocalBusiness Schema markup?
1.1 Algemene website elementen (1 tot 2 minuten)
- Heeft de website een favicon?
- Het is onvoorstelbaar hoeveel bedrijven een geweldige website hebben. Maar iets simpels als een favicon ontbreekt.
- Gebruikt de website Google Analytics?
- Zo ja, klassieke GA of Universal Analytics
- Gebruikt de website de Google Tag Manager?
- Gebruikt de website Twitter card markup?
- Gebruikt de website Facebook Open Graph Markup?
2. Google Mijn Bedrijf (2 tot 3 minuten)
- Is Google Mijn Bedrijf geclaimd / geverifieerd?
- Zijn de juiste contactgegevens ingevuld?
- Matchen de contactgegevens met de gegevens op de website?
- Zijn de juiste openingstijden ingevuld?
- Zijn er aangepaste openingstijden voor feestdagen / vakanties ingevuld?
- Zijn de juiste categorieën geselecteerd?
- Zijn de juiste labels geselecteerd?
- Heeft het bedrijf reviews?
- Zo ja, wat is de review score?
- Zijn er negatieve reviews waar het bedrijf op moet reageren?
- Zijn er meerdere foto’s geüpload?
- Is er een omslagfoto geüpload?
3. Social media (5 tot 10 minuten)
- Social media > Facebook
- Is er een Facebook pagina?
- Is de bedrijfsinformatie correct?
- Hoeveel fans heeft de Facebook pagina?
- Hoe frequent wordt er op Facebook gepost?
- Is de communicatie op Facebook commercieel of informatief van aard?
- In hoeverre is er enige engagement van fans op de posts?
- Social media > Instagram
- Is er een Instagram account?
- Hoeveel volgers heeft het Instagram account?
- Hoe frequent wordt er op Instagram gepost?
- Is de communicatie op Instagram commercieel of informatief van aard?
- In hoeverre is er enige engagement van fans op de posts?
- Social media > Twitter
- Is er een Twitter account?
- Hoeveel volgers heeft het Twitter account?
- Hoe frequent wordt er op Twitter gepost?
- Is de communicatie op Twitter commercieel of informatief van aard?
- In hoeverre is er enige engagement van fans op de posts?
- Social media > LinkedIn (met name B2B)
- Is er een LinkedIn bedrijfspagina?
- Is de bedrijfsinformatie correct?
- Hoeveel volgers heeft de LinkedIn pagina?
- Hoe frequent wordt er op LinkedIn gepost?
- Is de communicatie op Twitter commercieel of informatief van aard?
- In hoeverre is er enige engagement van fans op de posts?
- Is er een Google+ pagina? En post het bedrijf regelmatig berichten op Google+?
- Is er een Google+ pagina?
- Is de bedrijfsinformatie correct?
- Hoeveel fans heeft de Google+ pagina?
- Hoe frequent wordt er op Google+ gepost?
- Is de communicatie op Google+ commercieel of informatief van aard?
- In hoeverre is er enige engagement van fans op de posts?
- Reageert het bedrijf op vragen / kritiek van klanten?
- Tip: gebruik Twitter’s advanced search optie.
- Reageert het bedrijf op complimenten van klanten?
Geef een reactie