• Home
  • Over ons
  • Tip de redactie of neem contact op
  • Schrijf voor ons
  • Trainingen
  • Nieuwsbrief

Online Marketing aan de Maas

Online marketing nieuws, trends & tips voor en door Rotterdamse ondernemers!

Je bent hier: Home / Analytics / Verslag GAUC 2015 – deel 1

Verslag GAUC 2015 – deel 1

30 juni 2015 door Adriaan Boot Plaats een Reactie

Op 17 en 18 juni 2015 vond de negende editie van de Google Analytics User Conference plaats, hét grootste Google Analytics evenement van Europa. Ik was aanwezig op de Conference Day op 17 juni en deel graag mijn ervaringen.

De dag bestond uit presentaties van 3 keynote sprekers en daarnaast nog 24 master classes die werden gegeven door Google Analytics Certified Partners. In deze blog zal ik de keynotes en de masterclasses die ik heb bezocht verder uitlichten.

Keynote 1: Peter O’Neill, L3Analytics: impacting business performance with Analytics

Peter was de eerste keynote spreker van de dag. Hij sprak over de toegevoegde waarde die Google Analytics kan hebben voor een complete organisatie, waarbij het belangrijk is dat Google Analytics goed is geïntegreerd en wordt gebruikt. Volgens hem is de eerste stap het stellen van “business questions”: stel eerst vast wat je wilt weten en welke acties daarvoor nodig zijn.

Peter gaf ons de volgende leerpunten mee:

  • Streef niet naar perfectie: perfectie kost teveel tijd en teveel data is onoverzichtelijk.
  • Creativiteit is zeer belangrijk: d.m.v. creativiteit kun je dingen makkelijker maken. Gebruik bijvoorbeeld woorden als ‘nieuw’ of ‘oud’ in plaats van de datum.
  • Maak alles zo simpel mogelijk: iedereen moet het begrijpen.

Om iedereen in de organisatie mee te krijgen is het ook belangrijk dat je verschillende rapporten maakt voor verschillende afdelingen. Alle cijfers zijn namelijk niet voor iedereen interessant.

Peter zegt het volgende over Google Analytics: “It’s just a dumb tool, but it is never wrong.”. GA is misschien niet 100% accuraat, maar dit maakt niet uit. De bruikbaarheid is volgens hem belangrijker dan nauwkeurigheid.

Hij legde ook uit welke stappen een organisatie moet nemen bij het lanceren van een nieuwe campagne:

  • Definieer succes factoren
  • Definieer KPI’s
  • Stel doelen
  • Implementeer Google Analytics tracking
  • Evalueer de resultaten
  • Leer en verbeter

Master class 1: Mark van Kasteren, Traffic4U: de zin en onzin van nieuwe Google Analytics features

De eerste master class die ik bijwoonde werd gegeven door Mark van Kasteren van Traffic4U. In zijn presentatie gaf hij zijn mening over een aantal nieuwe GA features.

  • Conversie attributie: Mark’s best practice: vergelijk Laatste indirecte klik met Eerste interactie.
  • Remarketing lijsten: eindeloze mogelijkheden met remarketing lijsten via GA, bv. wel/niet bouncen, wel/niet productpagina bezoeken en bepaalde tijd op de site.
  • Cross-device: het is mogelijk om bezoeken vanaf verschillende devices aan elkaar te koppelen. Hiervoor moet de bezoeker echter wel inloggen of op een andere manier te herkennen zijn. Volgens Mark is deze feature vooral interessant als je een klantenkaart hebt, waarbij je de offline sales kunt koppelen.
  • Informatiegebeurtenissen: hierbij kan het vooral handig zijn om automatische meldingen in te stellen.
  • Cohort-analyse: hierin zie je een groep gebruikers met hetzelfde gedrag afgezet tegen een bepaald tijdsbestek. Dit kan vooral interessant zijn bij display-campagnes gericht op kennismaking met je website.
  • Benchmarking: volgens Mark is hierbij eigenlijk alleen de grafiek interessant. Je kunt aan de grafiek snel zien of een piek/daling bij je eigen bedrijf ook voorkomt bij de concurrentie.
  • Enhanced E-commerce: over deze toevoeging is Mark zeer enthousiast en dat begrijp ik ook wel. Wat je nu bijvoorbeeld kunt zien: CTR van producten in de webshop, productpagina naar winkelwagen-ratio, CTR van banners en een verbeterde winkelgedragsfunnel waarbij segmentatie mogelijk is.

Download de presentatie van Mark van Kasteren:

20150618_presentatie_GAUC_2015_CD_Traffic4u_Mark_van_Kasteren_publicatie__pagina_1_van_51_

Keynote 2: Krista Seiden, Google: driving action with people, process, and platform

Na een goed verzorgde lunch volgde de tweede keynote spreker: Krista Seiden van Google. Ze sprak vooral over tag management. Via de Google Tag Manager is het mogelijk om al je tags op één locatie te centraliseren en wordt het makkelijk gemaakt voor marketeers om tags zelf te updaten zonder de hulp van ICT. Ze kondigde ook een nieuwe Analytics Acadamy cursus aan, namelijk de Google Tag Manager Fundamentals cursus. Krista Seiden is de intructeur in deze cursus.

Geplaatst in: Analytics, Google

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente posts

  • Overzicht gratis online marketing webinars in 2018
  • Zelf SEO leren? SEO blogs en zelfstudie resources voor beginners
  • YouTube remarketinglijsten gebruiken in search (RLSA)
  • Google: gebruik zelf-verwijzende canonical tags
  • Overzicht gratis online marketing webinars in 2017

Categorieën

  • AdWords
  • Analytics
  • Bing
  • Congressen
  • Conversie Optimalisatie
  • Display advertising
  • E-commerce
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Mobile
  • Ondernemerschap
  • Online adverteren
  • Online marketing
  • Resources
  • Reviews
  • SEO
  • Shopping
  • Social media
  • Tag management
  • Vergelijkingssites
  • Webinars
juni 2023
M D W D V Z Z
« jun    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief

© 2023 · Online Marketing aan de Maas