• Home
  • Over ons
  • Tip de redactie of neem contact op
  • Schrijf voor ons
  • Trainingen
  • Nieuwsbrief

Online Marketing aan de Maas

Online marketing nieuws, trends & tips voor en door Rotterdamse ondernemers!

Je bent hier: Home / AdWords / YouTube remarketinglijsten gebruiken in search (RLSA)

YouTube remarketinglijsten gebruiken in search (RLSA)

13 juli 2017 door Adriaan Boot Plaats een Reactie

In een post op Google+ heeft Google vandaag aangekondigd dat het vanaf nu mogelijk is om YouTube remarketinglijsten in te zetten in het zoeknetwerk van AdWords. Het is al enkele jaren mogelijk om mensen die je YouTube videos hebben bekeken in het Google Display Netwerk te remarketing. Maar vanaf nu kun je dus ook YouTube kijkers en mensen die interactie hebben gehad met je YouTube-kanaal via RLSA (Remarketing Lists for Search Ads) bereiken.

Dat Google de inzet van doelgroepen in search serieus neemt blijkt wel uit het tempo waarin ze de functies van RLSA uitbreiden.

De laatste updates van de afgelopen 12 maanden op een rij:

  • Juli 2017
    • RLSA beschikbaar voor YouTube remarketinglijsten
  • Mei 2017
    • RLSA beschikbaar voor vergelijkbare doelgroepen
  • September 2016
    • Introductie cross-device RLSA
    • Maximale duur RLSA-doelgroepen vergroot naar 540 dagen
    • RLSA Remarketing-doelgroepen kunnen worden toegepast op campagneniveau in plaats van op advertentiegroepniveau
    • Demographics for search ads komt uit Beta
    • Klik hier voor ons artikel betreffende bovenstaande aanpassingen

Hoe werkt het?

Om op basis van je YouTube-kanaal remarketinglijsten te maken moet je een drietal stappen doorlopen.

Stap 1: YouTube & AdWords koppelen

Je kunt remarketinglijsten maken op basis van één of meerdre YouTube-kanalen. De eerste stap om dit te realiseren is het koppelen van je kanaal of meerdere kanalen aan het AdWords-account.

De link kan gemaakt worden vanuit AdWords en YouTube. Voor meer informatie over het linken van de accounts, volg dit artikel in de support van YouTube.

Stap 2: Remarketinglijsten opstellen

Remarketinglijsten maak je in de gedeelde bibliotheek in je AdWords account. Kies in de gedeelde biblotheek voor doelgroepen en klik op +Lijst voor remarketing om een nieuwe lijst te maken. Vervolgens kies je voor YouTube-gebruikers.

Je kunt remarketinglijsten maken op basis van onderstaande criteria:

  • Bekeek een video via een kanaal
  • Een kanaalpagina bezocht
  • Bekeek een video (als advertentie) via een kanaal
  • Vond een video leuk via een kanaal
  • Reageerde op een video via een kanaal
  • Deelde een video via een kanaal
  • Abonneerde zich op een kanaal
  • Een video via een kanaal toegevoegd aan een afspeellijst
  • Bekeek bepaalde video(s)
    • Met deze optie kun je een specifieke video of video(s) selecteren
  • Bekeek bepaalde video(s) als advertentie(s)
    • Met deze optie kun je een specifieke video of video(s) selecteren die bekeken zijn als advertentie

Het hangt natuurlijk af van je strategie welke optie je kiest. Indien gewenst kun je er nog voor kiezen om gecombineerde lijsten te maken. Een voorbeeld van zo’n gecombineerde lijst:

  • Opnemen: Alle YouTube-kijkers in de afgelopen 30 dagen
  • Uitsluiten: Alle website-bezoekers in de afgelopen 30 dagen

YouTube remarketinglijsten

Stap 3: Remarketinglijsten toevoegen aan AdWords campagnes

De derde en laatste stap is het toevoegen van de doelgroepen aan de gewenste AdWords campagnes. Over het algemeen bekijken we eerst of de doelgroepen andere prestaties laten zien. Als we merken de toegevoegde doelgroepen (veel) beter presteren dan mensen die niet zijn opgenomen in een doelgroep, dan besluiten we om 10% tot 100% hoger te bieden voor deze doelgroepen.

Wat kun je met RLSA voor YouTube kijkers?

In het bericht geeft Google zelf onderstaand voorbeeld:

With YouTube remarketing lists, you can remarket to people who have previously interacted with your YouTube channel. Now, you can use these audiences with remarketing lists for search ads (RLSA). For example, if you’re a pet food brand with a user following on YouTube, you can now stay on the journey with your customers when they search for “best puppy food” on Google.com. Because you know their intent and interests, you can build a relevant search ad experience.

Naar mijn verwachting wordt RLSA voor YouTube vooral interessant voor merken en retailers met een groot bereik en veel interacties op hun YouTube-kanaal. RLSA-lijsten worden namelijk pas geactiveerd bij een 1.000 cookies voor Google zoeken. In de korte tijd dat dit beschikbaar is zien wij dat slechts 25 tot 40% van alle YouTube-kijkers geschikt is voor het zoeknetwerk.

Maar om met RLSA een serieus volume uit het zoeknetwerk te krijgen kun je het beste proberen om RLSA-lijsten te creëren van minimaal 20.000 leden te creëren.

Geplaatst in: AdWords, Google, Online adverteren

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente posts

  • Overzicht gratis online marketing webinars in 2018
  • Zelf SEO leren? SEO blogs en zelfstudie resources voor beginners
  • YouTube remarketinglijsten gebruiken in search (RLSA)
  • Google: gebruik zelf-verwijzende canonical tags
  • Overzicht gratis online marketing webinars in 2017

Categorieën

  • AdWords
  • Analytics
  • Bing
  • Congressen
  • Conversie Optimalisatie
  • Display advertising
  • E-commerce
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Mobile
  • Ondernemerschap
  • Online adverteren
  • Online marketing
  • Resources
  • Reviews
  • SEO
  • Shopping
  • Social media
  • Tag management
  • Vergelijkingssites
  • Webinars
maart 2023
M D W D V Z Z
« jun    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief

© 2023 · Online Marketing aan de Maas